אנסה כאן להאיר פינה אפלה שרבים בעולמות התעסוקה והניהול מכירים אותה. המאמר כאן בנושא פוליטיקה ארגונית ומאבקי כוח מיותרים בסביבת עבודה מאתגרת יציג קווים לתהליך ורעיונות למניעה. דעו כי, פוליטיקה ארגונית היא תופעה נפוצה בכל מקום עבודה, והיא יכולה להשפיע משמעותית על מורל העובדים, הפרודוקטיביות ואף על הצלחת הארגון כולו. התמודדות נכונה עם פוליטיקה ארגונית ויצירת סביבת עבודה חיובית ומקדמת שיתוף פעולה הם אתגרים משמעותיים העומדים בפני מנהלים ועובדים כאחד.
מנעו פוליטיקה ארגונית ומאבקי כוח מיותרים
כאן אנסה לתת לך רעיונות, תובנות ונדון בטיפים יעילים להתמודדות עם פוליטיקה ארגונית, מניעת משברים ומאבקי כוח, יצירת סינרגיה ועבודת צוות מיטבית, ופיתוח סביבת עבודה אמפתית המקדמת שיתופי פעולה. דעו כי התאמת מבנה ארגוני וניהולי יעיל לארגון תוך בחירה נכונה של המבנה הארגוני המתאים לכם ביותר עשוי להקטין מאד את מאבקי הכוח והפוליטיקה הארגונית המיותרים. העניקו למנהלים ולעובדים שלכם אחריות סמכות והגדירו היטב תחומי אחריות.
מהי פוליטיקה ארגונית?
פוליטיקה ארגונית היא מערכת יחסים מורכבת בין אנשים בארגון, הכוללת תחרות על השפעה, משאבים וקידום. היא יכולה להתבטא בדרכים מגוונות, כגון רכילות, יצירת קואליציות, ניהול קונפליקטים, ושימוש בכוח. דעו כי פעמים רבות מאבקי כוח ופוליטיקה ארגונית נוצרת כתוצאה מגיוס מנהלים שבדפוסי פעילותם הם "מחרחרי ריב ומדון". פעמים תפגשו אותם תחת הכותרת, מנהלים/עבדים פוגעניים? מנהלים/עובדים נרקיסיסטיים? נכון לאתר אותם בזמן ולגלות כלפי התנהגותם "אפס סובלנות".
ההשפעות השליליות של פוליטיקה ארגונית:
פוליטיקה ארגונית עלולה להוביל להשלכות שליליות רבות, כגון:
- ירידה במורל העובדים: תחושת חוסר צדק, תסכול וחשש מובילים לירידה במוטיבציה ובמעורבות של העובדים.
- ירידה בפרודוקטיביות: עיסוק בפוליטיקה במקום בעבודה גורם לבזבוז זמן ומשאבים, ופוגע ביעילות הארגון.
- פגיעה בשיתוף פעולה: חשדנות, עוינות ותחרותיות מקשות על יצירת צוותים מגובשים ועבודה משותפת יעילה.
- החלטות לא מיטביות: קבלת החלטות על בסיס שיקולים פוליטיים במקום שיקולים ענייניים עלולה לפגוע בארגון בטווח הארוך.
תובנות, טיפים והמלצות למניעה ולהתמודדות עם פוליטיקה ארגונית:
- מודעות: חשוב להיות מודעים לתופעה ולדעת לזהות את הסימנים שלה.
- שמירה על יושרה: התנהלות מקצועית, אתית ואמינה תורמת לבניית אמון וכבוד הדדי.
- תקשורת פתוחה: עידוד שיח פתוח וכנה בין עובדים ומנהלים יכול לסייע בפתרון קונפליקטים ובמניעת אי הבנות.
- התמקדות בביצועים: הדגשת חשיבות העבודה המקצועית והשגת התוצאות תורמת להפחתת התחרותיות והתמקדות בעיקר.
- ניהול קונפליקטים: פיתוח מיומנויות ניהול קונפליקטים יעיל חיוני לפתרון חיכוכים באופן מקצועי ובונה.
צרו סביבת עבודה נעימה וחיובית אמצו תרבות ניהולית המקדמת שיתופי פעולה:
- טיפוח אמפתיה: עידוד הקשבה הדדית, הבנה וחמלה תורם ליצירת סביבת עבודה תומכת ומכילה.
- הכרה והערכה: מתן הכרה והערכה לעובדים על תרומתם מחזק את המוטיבציה ושיתוף הפעולה.
- בניית צוותים: יצירת צוותים מגוונים ומלוכדים תורמת ללמידה הדדית, חיזוק קשרים ויצירתיות.
- תקשורת אפקטיבית: הקפדה על תקשורת ברורה, שקופה ושוויונית חשובה לבניית אמון ושיתוף פעולה.
- עידוד יזמות: מתן אפשרות לעובדים ליזום ולקחת אחריות תורם למעורבותם וחיזוק תחושת השייכות.
פוליטיקה ארגונית היא תופעה מורכבת אך ניתנת לניהול.
על ידי הבנת התופעה, יישום טיפים יעילים ויצירת סביבת עבודה חיובית המקדמת שיתוף פעולה, ניתן לצמצם משמעותית את ההשפעות השליליות שלה וליצור ארגון מצליח וחיובי עבור כלל העובדים. פוליטיקה ארגונית היא תופעה נפוצה אך ניתנת לניהול. על ידי מודעות, התנהלות נכונה ויצירת סביבת עבודה חיובית, ניתן לצמצם משמעותית את ההשפעות השליליות שלה וליצור ארגון מצליח וחיובי עבור כלל העובדים. אני מקווה שמאמר זה היה מועיל ונתן לכם כלים יעילים להתמודדות עם פוליטיקה ארגונית ויצירת סביבת עבודה מיטבית.
אין קיצורי דרך שמניעה של מאבקי כוח ופוליטיקה ארגונית
גם בעולמות העסקים הקשורים לנדל"ן נתקלים באותן התופעות. חשוב לציין שמדובר בתהליך מתמשך המחייב מאמץ מתמיד מצד כל הגורמים בארגון, הן מההנהלה והן מהעובדים. טיפ נוסף: ניתן להשתמש במשאבי אנוש וגורמי ייעוץ חיצוניים כדי לקבל סיוע מקצועי בהתמודדות עם פוליטיקה ארגונית ויצירת סביבת עבודה מיטבית. לסיכום מספר שאלות לדיון: מהן החוויות האישיות שלכם עם פוליטיקה ארגונית? אילו טיפים נוספים הייתם מוסיפים לרשימה? איך ניתן ליישם את הטיפים הללו בארגון שלכם? היה ורוצים לשתף או להרחיב או אפילו להתייעץ צורו קשר ישיר איתי דרך האתר שלי: https://www.nihul4u.co.il/